Fiat Punto 1,2 tweety

 

Presne to je príklad žltého Fiatu Punto, ktoré si kúpil Paľo – alebo Hederik, ako ho volajú kamaráti – pôvodne ako autíčko na normálne vozenie do mesta a nie ako auto na tuning. Hederik predtým upravil viacero áut a na sériovku sa dlho pozerať nevydržal. Predtým vlastnil Opel Kadett 2,0 GSi 2,0 16V.

Kto toto auto pozná, vie, že dokáže jazdiť veľmi rýchlo, ale veľmi rýchlo minie aj benzín z nádrže. Hederika to prestalo baviť, tak sa poobzeral po puntíkovi, ktorý sa mu skutočne veľmi zapáčil. Doviezol ho jeho známy z Francúzska ako miernu búračku na predok. Bol to kus z limitovanej edície Sound, ktoré sú na Slovensku asi len dve. Keďže Paľo chcel auto len na bežné vozenie, urobil chybu už pri kúpe. Kamošovi, čo ho doviezol, povedal, aby ho neopravoval, že on ho opraví. Ale poznáte to, toto sa dá vylepšiť, dajme smerovky preč, dajme mu elektróny, hodili by sa iné tlmiče – a kompletne prerobené auto je na svete. Samozrejme, nejde to takto rýchlo ani jednoducho, ale ľudia postihnutí tuningom presne vedia, o čom píšem. Poďme presnejšie k autu. Je to Fiat Punto 1,2 8V, edícia Sound. Táto edícia sa odlišovala od bežných sérioviek podstatne lepším audiosystémom, v ktorom je 6 reproduktorov a subwoofer. Ďalším plusom boli športové sedačky z verzie Sporting, ale neboli tak divoko očalunené, sú len decentnej čiernej farby.
A ako to všetko začalo? Presne, ako som napísal. Hederik si ho chcel sám opraviť, ale vzniklo z toho upravovanie. Ako prvé na aute zakotvilo športové pruženie, zložené z nižších pružín Weitec a plynových tlmičov Lipgas. Hederik tvrdí, že na bratislavské cesty mu ani zďaleka netreba kompletný kit, že nižšie pružiny a tvrdšie tlmiče sú úplne postačujúce. Hneď nato sa dostal k pekným hliníkovým diskom ATS Cup s priemerom 15“. Prečo ich nešuchnúť na auto? A keď už vedel, že punto musel dať aj tak do laku, tak si povedal, že nejaké veci na ňom ešte porobí. V prvej fáze úprav nalakoval plasty, mierne upravil sériové nárazníky. Keď to dokončil, sa mu stále málilo. Jeho známy si kúpil prahy na Renault Clio od firmy Carzone. Na auto mu tradične nepasovali a nechcelo sa mu s nimi babrať. Prahy sa zapáčili Hederikovi, tak ich za desatinu ceny od neho zobral. To však ešte nevedel, aký bič si na seba uplietol. Keď nesedeli na auto, na ktoré boli vyrobené, tak si predstavte, ako asi sedeli na Fiat Punto. Nijak. Či už dĺžka, šírka, alebo úchyty… Všetko musel prácne prispôsobovať a nakoniec ich scelil s karosériou, bez priznania hrany. Výsledok však stál za tú robotu. Auto so širokými prahmi a sériovými blatníkmi vyzeralo veľmi smiešne, tak sa pustil aj do blatníkov. Vyťahovačkou by ich nerozšíril až na želanú šírku, k slovu sa dostalo karosárske kladivo. Klepal a klepal, až vyklepal vpredu približne 20 mm a vzadu takmer 30 mm.
Čo so zadným nárazníkom? Rozmýšľal aj nad vyrobením celého kusu, len je priveľmi plytký a nieslo by to so sebou mnohé komplikácie. Čo však náhoda nechcela, jeden z jeho kamarátov si objednal tuningový nárazník na 5-dverové punto, ale doniesli mu model pre 3-dverové. Nový nárazník pre Hederika bol na svete. Ten, ako ste si asi domysleli, neostal v sériovej podobe, zmizol z neho veľký prelis a otvor pre ťažné oko. Bola by hanba, keby bolo celé auto upravené a predný nárazník by ostal sériový. V prvej fáze bol vpredu nárazník s dizajnom Carzone, pôvodne pre 206. To ho hneď prešlo, vôbec sa mu to nepáčilo. Šťastnou náhodou sa mu do rúk dostal nárazník pre Citroën C2 Cadamuro. Jeho známy mal so svojou C2 miernu nehodu, pričom poškodil vrchnú časť tohto nárazníka. Paľovi nebolo treba viac hovoriť, zobral si ho a kompletne ho prispôsobil na punto. Definitívna podoba vznikla spojením vrchnej časti nárazníka Carzone a spodnej časti Cadamuro. Zaujímavá kombinácia, ktorá ako celok pôsobí výborne. Na tretích dverách si tróni krídlo Kit car, ktoré malo pôvodne laminátové nožičky, ale v majiteľovi akosi nevzbudzovali dôveru, tak ich vyrobil z kovu.
V závere prišlo k slovu aj vyhladzovanie. Načo sú na aute zámky, lišty, znaky, zadný stierač, alebo bočné blinkre? Tu už nemali svoje miesto a skončili v koši. Kľučiek sa zbaviť nechcel, lebo na predošlom aute ich mal zahladené, dvere otváral pomocou elektromagnetických odskokov, ale mal s tým viac problémov ako úžitku. Tejto úprave sa pri punte vyhol.



Predné svetlá sú kapitolou samou o sebe. Rozmýšľate, že ste ich v žiadnom katalógu nevideli? Ani ste nemohli, lebo sú to pôvodné svetlá, ktoré majiteľ celé rozrezal, vnútro nalakoval žltou farbou, dal preč oranžové krytky zo smeroviek a celé to zložil dohromady. Pôvodne rozmýšľal aj o implantácii bixenónových výbojok, ale pre málo miesta túto možnosť zavrhol. Jednoducho sa do pôvodných svetiel nezmestili. Keď sme už pri svetlách, hmlovky do predného nárazníka sú z originálneho príslušenstva Citroën C3/C2.
Nakoniec auto dostalo aj nové disky OZ racing, model Volcano s rozmermi 7 x 16“, ktorý sa vyznačuje veľmi malým ET, len 19 mm. Na nich sú natiahnuté pneumatiky Falken ZIEX 194/45 R16. Pôvodne patrili jeho kamošovi, ktorý ich mal na Peugeote 206. Predtým, než ich dal na auto, dal si ešte vyrobiť redukčné podložky na zmenu rozstupu, ktoré boli široké vpredu 20 mm a vzadu 40 mm. Myslel si, že kolesá budú poriadne trčať a že bude musieť navariť nové lemy na blatníky, ale ako sami na fotkách vidíte, sedia tam ako „riť na šerbeľ“. Lakovanie som spomenul niekoľkokrát, už mi ostáva len dodať, že žltá farba je zo vzorkovníka Seat pre model Cupra.
V interiéri je len minimum zmien. Na podlahe sú hliníkové koberce a v rukách športový volant Victor 30 cm. Výduchy ventilácie nalakoval striebornou farbou, aby ladili so striebornou konzolou, ktorú nalakoval už výrobca. Hudba je v tomto aute pre Hederika dostatočná už od série, na nej nemenil nič. Obsahuje autorádio Blaupunkt, menič CD na 6 diskov, vpredu komponentné reproduktory, vzadu koaxiálne a v kufri subwoofer. Všetko od Blaupunktu. Na bežné počúvanie úplne stačí.
Zdá sa vám, že som zabudol na motor? Nezabudol. Len nie je až tak veľmi o čom písať, keďže ide o 1,2 8V, teda motor s malým poten¬ciálom na úpravy. Auto slúži hlavne na dennodenné jazdenie a nie ako dragster. Čiptuning a ostrú vačku zavrhol hneď, na auto dal len športový vzduchový filter Green a výfukový systém vlastnej výroby. Z výfukového systému zmizol katalyzátor a stredový tlmič. Zadný tlmič prerobil tak, aby vyústenie výfukového traktu bolo presne v strede. Zakončený je dvoma kruhovými koncovkami. Zvuk nie je ani extrémne hlučný, ale nie je to ani šepot lístia. Taký príjemný stred.
Hederik by sa veľmi rád poďakoval celému Hederik tuning teamu za pomoc a spoluprácu pri upravovaní a bratom Oliverovi a Maťovi za lak.
Tuning ja naozaj silná choroba. Aj keď si tuner chce kúpiť auto len na normálne jazdenie, vo väčšine prípadov to končí práve takto. Niežeby nám to vadilo, práve naopak. Do budúcna Hederik chystá úplne civilné vozenie, BMW E46 320d. Či z toho bude ďalšia leštenka, to sa nechajme prekvapiť.

 

 

Originál recenzie najtede TU

Fiat Punto
rok výroby 2001
Motor:
zážihový, atmosférický, radový štvorvalec,
objem 1 242 cm3, dva ventily na valec,
rozvod OHC, maximálny výkon 44 kW
(60 k), priame športové sanie Green,
športový výfukový systém vlastnej výroby
zakončený dvojitou koncovkou.
Pohon:
jednokotúčová suchá spojka,
5-stupňová mechanická prevodovka,
pohon predných kolies.
Podvozok:
nezávislé zavesenie všetkých kolies,
vpredu McPherson, vzadu vlečená náprava,
nižšie športové pružiny Weitec, plynové
tlmiče Lipgas.
Kolesá:
ľahkozliatinové disky OZ racing,
model Volcano s rozmermi 7×16“,
plášte Falken ZIEX 195/45 R 16.
Karoséria:
samonosná, 3-dverová, 5-miestna, predný
nárazník kombinácia Carzone a Cadamuro,
zadný nárazník prerobený Carzone, prahy
od rovnakej firmy, pôvodne určené pre
Renault Clio, odstránené bočné smerovky,
vyhladené zadné dvere, vytiahnuté blatníky
o 20 mm vpredu a 30 mm vzadu, značka
v nárazníku, prahy scelené s karosériou,
odstránené zámky, znaky, lišty a stierač
z tretích dverí, na nich je prítlačné krídlo
Kit car na kovových nožičkách,
prerobené pôvodné svetlá.
Interiér:
športový volant Victor s priemerom 30 cm,
hliníkové koberce vlastnej výroby.